maanantai 15. joulukuuta 2014

Markkinoinnin avainkäsitteen tutustuminen

Markkinoinnin
avainkäsitteisiin
tutustuminen

Tavoite


Opiskelija muodostaa näkemyksen markkinoinnin avainkäsitteistä.

Tehtävä


Hae blogiisi vastaukset seuraaviin kysymyksiin.

Kysymykset

1. Ennen kuin luet tekstiä: Kirjoita ylös, mitä asioita sinulle tulee mieleen sanasta
    markkinointi.

Markkinointi sana tuo minulle mieleen mainostamisen. Tapa tuoda asia esille.

2. Kirjaa ylös joku nykyaikaisen markkinoinnin määritelmä.

Markkinoinnin keskeisenä tehtävänä on kulloisessakin tilanteessa valita yrityksen/laitoksen tavoitteiden kannalta mahdollisimman tehohaks markkinointikeijonen yhdistelmä eli markkinointimix.


3. Miten selittäisit markkinointimixin ”selkokielellä”? Mitkä ovat markkinoinnin
    4 P:tä? 

Peruskilpailukeinojen, tuotteen, hinnan, jakelun ja viestinnän yhdistämistä kokonaisesksi markkinointiohjelmaksi

4. Mihin kilpailuetu voi perustua? Yritä keksiä miltä tahansa alalta esimerkki
    yrityksestä, jonka kilpailuetu perustuu kyseiseen tekijään.

Siwa. Aina lähellä. 

5. Mitä etua differoinnista on? Ovatko seuraavat yritykset mielestäsi
    differoituneet ja miten mikäli ovat? Erottua muista. Pyrkiä tarjoamaan jotain erilaista kuin muut. 

-      Vanajanlinna
Laadukas ja historiallinen paikka.
-      Calpis Cross Center
Laskettelukeskus, joka tarjoaa kesäisin myös alamäki pyöräilyä. 
-      Puuhamaa
Aktiivi huvipuisto koko perheelle. Suomessa ei toista ole paitsi visulahti. 
-      Viking Line
En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta toiminta-alueet ovat erilaiset kuin Silja Line.




6. Määrittele omin sanoin segmentointi. Miten Kylpylähotelli Rantasipi Aulanko
    voisi segmentoida asiakkaansa? Segmentointi on asiakkaiden jakamista tiettyihin ryhmiin. Kylpylähotelli Rantasipi Sopii kokousryhmille isojen tilojensa puolesta. Lapsiperheille hienon kylpylänsä puolesta. Loppujen lopuksi kun miettii Rantasipi sopii kaikille mainiosti. 

7. Mitkä ovat neljä peruskilpailukeinoa, joilla yritys koettaa vaikuttaa kysyntään?
Saatavuus, hinta, laatu ja markkinointi. 

8. Millä perusteella oikea markkinointimix valitaan?
Tuodaan esille yrityksen vahvuudet, mitä välttämättä muilla ei ole. Asiakaspalautteet ovat tärkeä tekijä. Mitä myydään ja kenelle. 

9. Mitkä ovat kaupallisen menestyksen avainkysymyksiä?

10. Miten toiminta-ajatus ja liikeidea eroavat toisistaan?

11. Ketkä ovat markkinoinnin avainasemissa palveluyrityksessä? Miksi?

12. Mikä on asiakassuuntaisen markkinoinnin lähtökohta?

13. Miten ostoprosessi on muuttunut eli mihin kuluttajan vaihtoehtojen välinen
      arviointitapa nykyään perustuu?

14. Mitä on asiakassuhdemarkkinointi?

15. Mitä ovat palvelujen erityispiirteet?

16. Mikä on vuorovaikutusmarkkinoinnin keskeisin avainkäsite?

17. Mikä on sisäisen markkinoinnin tavoite?

18. Miten kuluttajan laatukokemukset ja tyytyväisyys palvelukokonaisuuteen
      syntyvät?

19. Mitä asiakkaan tyytyväisyyden saavuttaminen edellyttää yritykseltä?

20. Miten markkinoiden sirpaloituminen on vaikuttanut massamarkkinointiin?

21. Mitkä tekijät vaikuttavat siihen, pystyykö yritys pitämään asiakkaansa?
      Valitse yritys, jonka kanta-asiakas olet, ja kirjaa ylös kanta-asiakkuutesi syitä

22. Mitä on tietokantamarkkinointi? Minkä yritysten tietokantoihin tiedät
      kuuluvasi?

23. Mitä on jälkimarkkinointi? Onko sinuun kohdistettu sitä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti